18/3 UPPRÖRD!

Det här har inget med Alexanders liv att göra.
Känner att jag ändå måste kommentera det!

Den här (klicka för att öppna i nytt fönster) artikeln gör mig så förbannad.
För att sammanfatta det kort för er som inte har hört det på TV så räddade läkare i Brasilien livet på en nioårig flicka häromdagen. Hon kom till sjukhuset med akuta magsmärtor och det visade sig att hon var gravid med tvillingar.
Hennes styvfar som våldtagit henne i flera år var pappan till barnen.
Läkarna gjorde abort för att rädda flickans liv.
Nu har både läkarna och flickans mamma blivit bannlysta av den katolska kyrkan.

" I det katolska Brasilien är det tillåtet att göra abort om barnet kommit till vid våldtäkt eller om det finns risk för att moderns hälsa. I det här fallet uppfylldes båda kriterierna.

Men det duger inte åt kyrkan, som svarade med att bannlysa både läkarna som utförde aborten och flickans mamma.

- Guds lag står över människornas lagar, motiverar ärkebiskopen i Olinda och Recife, Jose Cardoso Sobrinho, bannlysningen."

Styvpappan som våldtog flickan är dock fortfarande välkommen i kyrkan
Ärkebiskopen säger att mannen visserligen gjort sig skyldig till ett avskyvärt brott, men att aborten var ett ännu allvarligare brott.

Som tur är tycker inte polisen det, som har gripit mannen och nu riskerar han 15 års fängelse.

Sjukt, det är vad det är!
Jag förstår inte hur man i dagens samhälle, på 2000-talet, fortfarande kan leva i en värld där man låter sånt här hända.

Jag är som ni kanske förstår, för fri abort.
Självklart tycker jag inte att det är okej att använda abort som preventivmedel, men i vissa fall är det det bästa både för mamman, pappan och det ofödda barnet.
Självklart förstår jag de som tycker att det är ett liv, att det är mord att ta bort ett barn.
Men, MEN, det barnet som ligger där i magen ska väl få bästa möjliga liv?

Ett barn är en gåva, en välsignelse.
Men är det rätt att alla barn ska sättas till världen?
Barn som har allvarliga skador och antingen kommer dö vid eller precis efter födseln. Barn som inte kommer att få ett värdigt liv.
Barn till föräldrar som är 16 år och knappt kan ta hand om sig själva.
Barn som kommer att placeras i fosterhem eller barnhem.
Barn till kvinnor som blivit våldtagna, som säkert kommer älska sitt barn men alltid kommer att se mannen som gjorde henne så illa i barnets ögon.

Det är inte ett lätt beslut att göra abort
(utan att säga för mycket kan jag lova att jag vet precis hur det är.)
Man mår dåligt före, under och efter. Kommer alltid fundera på vad det var för någon som skulle komma ut.
Pojke eller flicka, blond eller mörkhårig. Och skulle han/hon bli lik mamma eller pappa.
Man tänker på det ofta, i början varje dag, men sedan bleknar minnena och man tänker på det ett par gånger om året.
I slutet på september och i början på maj kanske, dagen då man gjorde aborten, och då barnet var beräknat.

Jag anser fortfarande att jag tog rätt beslut.
Även om det är jobbigt att tänka på.

Den nioåriga flickan hade inte överlevt graviditeten.
Ändå var det fel att göra abort.
Det är det som gör mig så förbannad.

Anledningen till att jag tycker man ska ha fri abort är rätt enkel.
De som tycker abort är så hemskt behöver ju inte genomgå det.
Men de som tycker det är bra kan välja abort om det krävs.

Självklart (som jag skrev i början) ska man inte missbruka aborten.
Det finns ett utmärkt exempel i kvinnan från Norge som gjorde tre aborter för hon väntade flickor.
Hon ville ha en son. Det är sjukt.
Men där det verkligen krävs, där det är risk för kvinnans eller barnets fel, eller där man helt enkelt vet att barnet inte kommer få ett bra liv. Då är det bra att valet finns, tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0