24/2 Barnmat!

Fick en fråga hur jag gjorde min barnmat, så jag skriver recepten här nedan.
(man kan ju göra olika mycket, men ett tips är att hellre göra för mycket så har man alltid något i frysen)

Ordlista speciellt för Anette (och andra eventuella norska läsare)

Potatis = Poteter
Palsternacka = Pasinakk (tror jag det heter, kollade i ordbok)
Majs = Mais (inte så svårt va?)
Morot, morötter = Gulrot, Gulrötter

Potatis:
Skala och skär i små bitar, koka tills det är klart. Mosa med stavmixer eller potatispress. Häll i lite vatten/bröstmjölk eller ersättning och lite osaltat smör.

Sedan gjorde jag likadant med palsternacka, ärtor, morötter och majs
(om du köper burkmajs, kolla så det inte är SALT i).
Skalade och kokte i OSALTAT vatten tills de var mjuka, sedan mixade jag det och hällde i lite OSALTAT smör och vatten/mjölk.
Självklart kokte jag var grönsak för sig.

Sedan blandade jag grönsaken med potatisen. Ungefär hälften hälften.
Vips så hade jag ett par burkar barnmat med ärtor/potatis, morot/potatis, palsternacka/potatis och majs/potatis.

Om du tycker det blir för torrt, häll bara i mer mjölk/vatten.
Vill man så kan man självklart låta bli att blanda det med potatis, men potatisen gör att det blir lite mildare smak.

Om man ska göra smakportioner är det enkelt att frysa i istärningsfack. Men för min son som äter så mycket fryser jag in i lite större burkar, ungefär 1.5 deciliter i varje burk.

Jag är så dålig på recept men till mina bukar använde jag
3 potatis
3 palsternackor
3 morötter
2 dl majs
2 dl ärtor
OSALTAT smör (jag vet att jag tjatar, men salt är farligt för små barn)
vatten och mjölk.


Från vänster: Palsternacka, morot, morot, majs, ärtor

Om ni inte förstår eller har fler frågor är det bara att skriva en kommentar :)

Kommentarer
Postat av: Sabina

SV; Jag känner inte igen mig i tjejerna och jag skriver vad jag villi min blogg så !

2009-02-25 @ 12:54:17
URL: http://saabiina.blogg.se/
Postat av: Bella

Det är en sak jag lovat mig själv, att göra egen barnmat när jag får barn =)

2009-02-25 @ 16:25:41
URL: http://bellizimo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det låter nyttigt med den barnmaten :)

2009-02-25 @ 20:05:52
URL: http://estetmina.blogg.se/
Postat av: Sabina

Sv; jag kastade inte skit, jag delade bara med mig av mina åsikter. Jag använder min blogg som en slags dagbok-att den är offentlig skiter jag i.

2009-02-25 @ 22:40:57
URL: http://ssabina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0