2009 var året.

Kanske dags för familjen Karlsson/Lindströms årskrönika...

Januari: Vi började bo in oss i huset, och målade klart det som skulle målas... Jag var i Ullared en sväng och handlade lite fint till Alexander (det kan man ju inte motstå). Jag passade även på att lämna lillkillen hemma med pappa och gick ut på krogen och roade mig lite.. Kan ärligt erkänna att jag mest saknade mina pojkar. I slutet på månaden fyllde jag år (23) och hela familjen fick maginfluensa. Eftersom vi hade kalas/inflyttningsfest samma helg smittade vi halva Långasjö med sjukdomen. Så kan det gå :) Alexander blev ganska dålig så vi fick även besöka farbror doktorn för första gången...Hemma från doktorn blev han så glad att han i bara farten lärde sig att vända från mage till rygg. Den sista dagen i månaden testade Alexander och jag skidutrustningen...

Februari: Alexander och jag åkte till fjällen en vecka och lämnade pappa hemma. Det var väldigt roligt, även om lillkillen sov mest :). När vi kom hem köpte jag en ny kamera och med den har jag tagit över 3000 bilder. Gissa vem som är med på de flesta? Moster Karin, jag och Alexander tog även en tripp till Kalmar som vi sent ska glömma (ni minns väl strulet med tåg och buss?) Februari var även månaden då Alexander fick smaka på "riktig" mat, majs och potatis var favoriten! Han kom även på hur man räcker ut tungan, något han slutat med nu som tur är.

Mars: Mars började med att jag mådde dåligt. Victor som är uppmärksam tyckte jag skulle ta ett grav.test. Det gjorde jag också, mest för att bevisa att han hade fel. Nu var det jag som hade fel och vi fick veta att tre skulle bli fyra... Alexander växte så det knakade och lärde sig massor med nya grejer. Suga på tummen, suga på tårna, rulla runt, använda gåstolen och mycket mer. I slutet på månaden trodde vi att jag fick missfall då jag drabbades av akuta magsmärtor, dessbättre var det bara en cysta som spruckit...

April: Var månaden när jag började jobba igen, så Victor fick vara hemma med Alexander. Dagarna bjöd på underbart vårväder så vi var ute väldigt mycket. Vi passade även på att avnjuta säsongens första grillning! Alexander "fyllde" 6 månader och lärde sig att sitta utan stöd. Sista dagarna i april var så varma att man kunde tro det var sommar. Alexander och jag roade oss för det mesta med att ligga utan kläder i skuggan på en filt och äta vattenmelon (och glass)

Maj: Och det vackra vädret höll i sig! Vi började kapa upp den otroliga mängden med ved som låg på tomten, vi köpte cykelsadel och invigde den med en tur till farmor och farfar. Alexander var på sin livs första marknad och så åkte vi till Linköping för att hämta hem morfar från sjukhuset. Dessutom lärde sig Alexander att dricka välling, och han började gilla mammas hemlagade mat ;)

Juni: Tänk vilket underbart väder! Vi var en del på Sturkö och Alexander satt mest i den fina gungan som morfar satt upp. Alexander fick sitt första blåmärke (i pannan) och sedan den dagen har han alltid ett blåmärke precis på det stället. Vi var på ultraljud i Växjö och fick titta på lillasyster för första gången. Alexander fick en liten kusin (som i och för sig inte är så liten) och så firade vi midsommar på Sturkö, det var härligt! I slutet på månaden lärde sig Alexander att krypa och att resa sig upp mot möbler. Victor fick rycka ut och släcka bränder med hemvärnet och då flydde jag och Alexander till Sturkö för semester en vecka.

Juli: Började med en veckas semester på Sturkö. Vi badade i havet och åkte båt och åt glass och mådde allmänt gott :) Vi firade Moster Helenas 25-årsdag och ungefär då fick Alexander sina två första tänder. Vi var på traktorrace, målade om Alexanders rum och så vann vi en fototävling! Vi lekte mycket tittut och fick sätta upp grindar då Alexander gärna ville gå upp för trappan. Vi var mycket ute i skogen och plockade svamp, ja mycket svamp blev det och vi har fortfarande frysen full trots idogt svampätande! En händelserik månad :)

Augusti: Vi tröttnade på att ha en vild bebis mellan oss i sängen och försökte få Alexander att sova i sin egen. Efter lite skrik och gråt gick ju det galant! Vi fick finbesök från Stockholm och hann under den korta tid de var här med att både bada, vara kulturella och jobba lite. Victor och jag åkte över till Öland en lördag och solade lite, det var då vi brände oss så förbannat. Augusti var även den månaden jag backade över vår fina barnvagn.  Alexander lärde sig att stå utan stöd, vi köpte en tvillingvagn i väntan på lillasyster och så var vi på en härlig kräftskiva! Vi tog även tag i barnmatsburkproblemet och slutade helt enkelt att köpa mat på burk, och Alexander fick snällt äta vår mat. Det gick ju galant!

September: I början på september bodde moster Karin här en vecka och då bestämde sig Alexander för att börja gå! Sedan firade vi kusin Heidis 5-årsdag! Vi jobbade på både Victor och jag, precis som innan. Magen växte så jag trodde den skulle spricka och ändå var det ju lång tid kvar. I slutet på september var jag på mitt första dop, när kusin Olle döptes här i Långasjö kyrka.

Oktober: I oktober var det mest jobb och födelsedagar som gällde. Victor jobbade heltid och jag 60% så vi sågs knappt mer än i dörren. Då släkten verkar vara dåliga på planering firade vi även en massa födelsedagar, Farbror Jacobs, farfar Björns, Victors och såklart Alexanders! Tänk att vår lille plutt redan fyller år. Vädermässigt var även denna månaden helt okej, så vi var mycket ute i trädgården... Annars kändes oktober mest som en enda lång väntan. Väntan på lillasyster, på kylan och vinter och mörket, på julen, ja på det mesta.

November: I november var jag mest tjock och gick o väntade på att bli av med magen. Familj och vänner var kanonfina och ställde upp och var här och hjälpte till med allt möjligt jag tyckte var jobbigt pga. av magen. Sällskapet var väldigt behövligt. Fint folk kommer sent med tillslut så kom hon, vår älskade lilla unge. Sedan hände inte så mycket mer, vi mest mös här hemma.

December: December var som den brukar. Stress inför julen, julfirande och nyårsfirande och Lucia-konsert i kyrkan. Enda skillnaden var att vi denna gången var fyra :) Vi började med renoveringen av Eleonoras rum, ett projekt som blev större än det först var tänkt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0