2/3 Varför är det så fult att vara ledsen?

När Eleonora var någon månad gammal satt jag vid köksbordet en dag och bara grät. Victor hade börjat jobba igen, vardagen hade kommit igång och jag kände att jag bara inte orkade. Jag var så ledsen. Jag kände att jag borde vara glad – jag hade ju ett bra hem, en underbar sambo och två fina barn. Men jag bara grät. I början gjorde jag det i smyg. När Victor hade åkt till jobbet eller när han lagt sig på kvällen, då grät jag. När jag var tillsammans med någon höll jag fasade uppe, men så fort jag var själv så grät jag igen. Minns en gång jag gick till öppna förskolan med båda barnen, där berättade jag stolt om hur underbart det var att vara tvåbarnsmor och hur lätt det gick och hur lycklig jag var, men hela vägen hem grät jag för att jag inte alls kände så.


Efter ett tag började jag visa det för Victor. –jag var sur och arg och tvär- men när han frågade vad det var så svarade jag ”ingenting”.  Barnen märkte det så klart. Alexander blev klängig, Eleonora skrek så fort hon kom till mig och när hon skrek blev jag mer stressad och hon mer ledsen, och det hela blev en ond cirkel.


Söndagarna var värst. Det betydde att Victor skulle börja jobba igen och jag skulle vara här hemma, fast jag egentligen inte ville. Jag hade så mycket jag borde göra, leka med barnen och samtidigt hinna städa, tvätta, plugga körkortsteori och där emellan hinna vara lite för mig själv. Jag gick här hemma och började mer och mer känna att jag bara ville åka härifrån, flytta ifrån allt och bara slippa det jobbiga.


Till slut blev det ohållbart. En dag sa jag till Victor att han fick stanna hemma från jobbet, annars skulle jag flytta. Jag var så ledsen men varje gång han frågade vad det var så svarade jag likadant. ”Ingenting”.

 
Victor var hemma från jobbet en vecka. Han tog hand om barnen och jag satt mest och grät. Jag började googla på ”förlossningsdepression” för jag misstänkte väl något sådant, men jag sa det inte till någon. Depression låter så allvarligt, mig var det väl inget fel på? Men alla symptom tycktes stämma in,och då förstod jag nog att det var det som drabbat mig.


Till slut kunde jag äntligen berätta. Jag berättade precis som jag kände, utan några krusiduller, och jag var så rädd att Victor skulle tycka jag var en idiot. Men det gjorde han inte såklart, han sa att han också misstänkt något sånt.


Vi åkte till BVC och jag fick prata med sköterskan. Det var vanligt fick jag veta, var tionde nybliven mamma drabbas. Hur kommer det sig då att man aldrig har hört någon prata om det? Är det så fult att vara ledsen? Men så fort man berättar för någon får man höra att ”så kände jag med” eller ”ja men du vet hon som bor i det gula huset där, hon fick ju också det”.


Det var så skönt att äntligen få berätta, att äntligen få prata om det utan att behöva oroa sig för att bli stämplad som ”dum i huvudet”. Det är ett av de bättre samtalen jag haft och vi fick många råd som vi kommer att ha användning för.


Ett av råden vill jag dela med mig till er. 

Prata. Det är inte svårare än så.


Kommentarer
Postat av: emelie

Starkt att berätta så här. Jag är en av dem som också åkte på en släng av förlossningsdep. fast när jag fick Elliot. Det ä inte förrens efter nåt år så här som jag kan prata öppet om det..Håller med dig att våga prata.. våga berätta för dom på församlingshemmet eller babyträffarna att.. nee jag mår faktiskt inte så bra å jag var inte så glad i början osv. Tror faktiskt de flesta kan hålla med om att man nån dag har vart ganska nere..kram på dig!

2010-03-02 @ 21:12:20
Postat av: Jenny

Tycker oxå du är otroligt stark att berätta detta. Själv har jag inte haft det,men har oxå varit mycket ledsen ibland och känt mig som världens sämsta mamma. Som sagt är jag ju gravid nu och fick ingen bra start på min graviditet och jag mådde verkligen skit på alla sätt...var bara hemma och stackars Hampus fick ta hand om mig....

...vet inte vad jag vill komma med detta men jag vill bara att du ska veta att det är ok att känna så och jag tycker att du gör ett fantastiskt jobb och hoppas att det är många som läser detta inlägg och förhoppningsvis börja tänka efter att detta är absolut inge att skämmas för!

myket bra inlägg=)

2010-03-03 @ 11:35:35
Postat av: Hanna

Tack Anna för att du delar med dig!

2010-03-04 @ 14:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0